Friday, June 26, 2009

Maling - viktig og vanskelig del II

Når fly restaureres, må de som oftes males. (Med begrepet "maling" mener jeg fortsatt alle varianter av overflatebehandling, lakk, grunning etc). Dette er det to hovedgrunner til dette:

Eksisterende maling er borte.
Ofte er eksisterende maling borte etter at flyet har ligget ute eller under vann i mange år. Særlig flyvrak som berges fra vann mister all gjenværende maling og farge etter kort tid. Under bergingen av FMs JU 88 fra Jonsvannet tok det kun minutter fra flyet kom opp av vannet til malingen begynte å sprekke og drysse av aluminiumen i skroget.

Arbeidsmåte.
Når man restaurerer aluminiumsfly må man svært ofte forme, varmebehandle eller på annen måte bearbeide aluminiumen i flyet slik at fargen blir borte.

Oppsummert: restaurerte fly må ofte males opp på nytt. Når det gjelder vår Svart 3 har vi ingen fargebilder å gå etter, kun svart hvitt, og selv da er ikke mer enn en side av flyet representert, vi vet ikke nødvendigvis hvordan det så ut eks på undersiden.
Som en konsekvens av dette har vi sett oss nødt til å skaffe kompetanse på området. Jürgen Kirov er en tysk kar, som eier en malingsfabrikk, og har som personlig lidenskap å opparbeide mest mulig kunnskap om Luftwaffe's maling og fargevalg under 2 verdenskrig. Han holdt et innlegg på Sola-konferansen i 2007, og for alle som var der vet vi at han har god peiling på det han snakker om. Vi har en plan om å invitere han til Bodø og arrangere et seminar om tysk maling av fly, høsten 2009. I Bodø er det for tiden to prosjekter i samme verksted, en JU 88 og vår Svart 3, så forholdene for et konstruktivt, interessant seminar er 100% til stede. Hold øye med NL's hjemmesider for info om seminaret. (Link til høyre).

No comments:

Post a Comment