Wednesday, July 1, 2009

Detaljer og atter detaljer


Virkeligheten er at et restaureringsprosjekt består av 1000vis av detaljer, og alle må stemme. Noen detaljer vil publikum aldri få se, men vi forsøker å gjøre ting riktig uansett.

Skruer og bolter kan ikke festes i aluminiumshuden til flyet, den er alt for tynn. Man bruker muttere på baksiden, og ikke vilke som helst muttere, det er ankermuttere som klinkes fast i skroget (på baksiden) som gjøre det mulig å sette inn skruer fra forsiden.

Dette er typisk detaljer som vil mangle i et vrak som er berget fra et havaristed. Imidlertid har Bodø Luftfartshistoriske forening tatt vare på alt som har dukket opp av slikt, og de brukes nå omigjen. Imidlertid må de overhales litt, og gamle nagler må fjernes før nye kan settes inn. Som man ser på bildet har man laget et eget verktøy til dette, og John slår med en dor på de gamle naglene så de faller ut. Deretter sjekkes mutteren, pusses kanskje litt, og den er klar for ny tjeneste i et restaurert Svart 3.

No comments:

Post a Comment