Mange ganger under en restaurering av tekniske komplekse gjenstander, som fly, kommer man opp i dilemmaer. Ett slikt dilemma er spørsmålet om "skal man restaurere eller ikke". Hvis man restaurerer for mye blir alt særpreg og historie borte. Vi kaller det litt flåsete for å restaurere ting ihjel. Særlig gjelder kanskje dette gjenstander fra en krig, som kanskje har vært utsatt for veldig hard bruk, krigsskader og krigsreparasjoner. Disse skadene og reparasjonene representerer en viktig del av gjenstandens historie.
På bildet ser man innerdeksel for MG 17 cowling på Svart 3. Bildet er tatt på relativt nært hold, og kan være litt komplisert å finne ut av. Det som imidlertid vises, er en reparasjon av skader på dekslet. Denne skaden/reparasjonen hadde vært mulig for oss å fjerne, ved å fabrikere nye deler og så satt disse inn. Det er imidlertid å fjerne historie.
Slik vi gjør det nå er det mulig for fremtidens besøkende å se dekslet åpent, og også se skaden som den var. Det blir en bitte liten del av flyets historie, men det er viktig å ivareta også de små små delene av det store bildet. Igjen viser det hvor viktig det er med kompetanse og kompetent arbeidskraft som vet å ta de riktige avgjørelser slik at historien bevares.
No comments:
Post a Comment