Friday, June 19, 2009

Maling - viktig og vanskelig del I



Gamle fly som ikke går direkte fra operativ drift til museumssamlinger må ofte restaureres. Alle mulige varianter av flyvrak har gjennom tidene blitt restaurert. Noen ganger er det en nennsom konservering som skal til, andre ganger må haugen av forvridd aluminium jobbes på i titusenvis av timer for at vi skal få noe å formidle historie på.

En viktig del av ethvert arbeid med konservering av fly er maling. (Med maling mener jeg alle varianter av dop, lakk, maling, sprøyting, grunning etc etc etc). Maling må gjøres ikke bare for å få riktig farge på flyet, men mange ganger er det en integrert del av strukturen. Dukfly dopes for at duken skal bli stram og holde formen, for eksempel.

I et arbeid med bemaling av gamle fly er det forbausende ofte det gjøres feil. Dette skyldes mange grunner, men ofte er det rett og slett ikke nok primærdokumentasjon om angjeldende fly og de fargene det hadde i operativ tjeneste. Fargeinformasjon hentes fra sekundærkilder, som foto, modellflybyggesett, hukommelse og andre usikre kilder. Derfor blir fargene ofte feil.

Over viser vi et eksempel på dette, eller kanskje ikke. Det er Forsvarets Museers sin Norseman, som står utstilt på Flysamlingen Gardermoen. Den er i dag malt i en sølvgrå farge, som noen hevder er feil. Normalt fløy Norseman's i Luftforsvaret i signalgul farge. Det er bare å løfte på en luke, så ser man den gamle malingen på innsiden av luken. Vi jobber akkurat nå med å etablere hvorfor flyet er malt som det er, og det kan hende at vi faktisk ender med å måtte male om flyet til signalgul farge dersom forskningen tilsier at dette flyet hadde sin tjeneste kun i gult.

Mer om maling av Focke Wulf 190 A-3 serienr 2219, aka Svart 3, i neste innlegg i neste uke.

No comments:

Post a Comment