Wednesday, April 28, 2010

Ammunisjonstømming - siste vers (forhåpentligvis)

De siste beholdningene av ammunisjon skal ut, og det må gjøres nedenfra. Boksenen til de indre MG151 og MG 131 har luker under flyet, så da må flyet opp fra bakken. Her har igjen Haakonsvern trådt støttende til og heist flyet opp på stativ slik at vi kan få dette til.

















Foto: Ole Sigurd (med iPhone)

Det som nå gjenstår er å demontere vinger slik at resten kan settes inn i containeren for transport. Det er ikke en liten jobb, men Ole Sigurd jobber iherdig videre, mens undertegnede sitter i Bodø med et snev av dårlig samvittighet.

Da dette "eventyret" startet var det flere forhold som var i vår disfavør: vi fikk kort varsel før KNM Tyr skulle ut, og ikke minst var alle flyplasser stengt av askeskyen fra Island. Vi varslet derfor KNM Tyr om at vi kun ønsket å berge motor og propell. Det var dette vi anså at vi hadde kapasitet til å håndtere på "landsiden".

Vi ble nok litt overrasket da beskjeden kom om at hele flyet lå på land torsdag 22 april. Hvem som har vært (over)ivrig vet vi ikke, men nå gjelder det å gjøre det beste ut av det på alle måter. Vi satser derfor sterkt på støtte fra karene i Bergen, slik at flyet kan pakkes i boksen sin og sendes til konservering i Bodø, og ikke blir stående på kaia i Bergen og ruste.


2 comments: