Tuesday, October 20, 2009

Ferdig - hva mener du med ferdig?

Hva er ferdig? Når er nok endelig nok? Mange museer, restaureringsprosjekter og utstilte fly er i dag veldig flotte å se på der de står utstilt. Utallige arbeidstimer ligger bak hver en liten skrue og mutter. Mange er med rette stolte av utstillingen sin. However, som det heter på nynorsk, mange fly er ikke ferdig restaurerte. Detaljene er ikke på plass!

For å illustrere: I dag er det to bilder av en JU 88 felg til hovedunderstell. Første bilde: Felg berget opp av vann, med rester av merker og markeringer.


Deretter en restaurert felg. Legg merke til alle de små detaljene som er å finne på felgen, det er merker, malingsmarkeringer, dekaler, tekniske markeringer og ikke minst låsetråd og den slags mekaniske finesser. Det ligger et enormt arbeid i å etterforske hva slags merker som skal stå, lage merkene og dekalene, og deretter montere disse korrekt slik det var før i tida.

Vi får se hvor vi ender opp med Svart 3, men drømmen er jo at vi på et eller annet tidspunkt skal ha alle slike detaljer 100% på plass. Det kommer nok til å ta tid og krefter, og vi kommer nok ikke dit på flere år, lenge etter at flyet har blitt plassert inne i utstillingen.


Se forøvrig Forsvarets Museers JU 88 prosjekt på www.JU88.net. Link til høyre i linksamlingen!

No comments:

Post a Comment