Monday, December 7, 2009

Canopyteknologi



FW 190 var avansert på mange måter. Også cockpit'en, og ikke minst canopy var forut for sin tid. Mange vil kanskje også si at den var i overkant komplisert.
Mange flymaskiner fra krigen har setepanser som beskyttet flygeren mot beskyting bakfra, så også vår 190. Løsningen som konstruktøren valgte er imidlertid litt spesiell.

Skroget smalner av bakover på flyet, derfor gjør også canopy det. Hele glasset blir fysisk smalere når hetta skyves opp. Dette gjøres blant annet mulig av en hengsel som er felt inn i glasset over flygeren. Det betyr imidlertid at panserplaten som beskytter flygeren, og som er montert i canopy, må monteres slik at den kan "smalne av" den også.



Dette gjør man med å montere plata på hengsler med lager, slik at når hetta glir bakover, så endres bredden på festet til plata, men selve plata forblir (selvsagt) like bred som før.
Elegant, men litt komplisert.

No comments:

Post a Comment