Restaurering av gamle ting, særlig fly, presenterer hele tiden valg som må tas. Noen valg er enkle, andre er vanskelige. Noen er små valg, andre er helt grunnleggende valg som må gjøres omtrent før man tenker på å ta i flyvraket som ligger på bunnen av vannet eller på fjellet.
Et slikt grunnleggende valg er valg av restaureringsfilosofi: skal man beholde og reparere og flikke på så mye som mulig av det originale, eller skal man restaurere til 100% ny status. Eksempelvis: skal man beholde den gamle korroderte platen, med skavanker, bulker og feil, eller skal man bytte den ut med en ny plate??
Eksempler på forskjellige retninger er de to JU 88 prosjektene som i dag er underveis i Norge. Norsk Luftfartsmuseum har et prosjekt, hvor en velger restaurere mest mulig til "ny-standard" som innfallsvinkel. NL prosjektet er den gule JU 88'en.
Forsvarets Museer har et JU 88 prosjekt underveis på Forsvarets Flysamling Gardermoen, (det grønne bulkete og flekkete flyet). Her ser en at en forsøker å beholde mer av det originale på flyet. (Se forøvrig siste nr av FlyPast)!
Begge metodene har fordeler og ulemper. Hvilke de er, debatteres heftig i miljøene, og vi skal ikke komme inn på dette i noen stor grad. Noen hevder at flyet må tas helt fra hverandre og rengjøres for å unngå korrosjon i plateskjøter og naglehull, mens andre hevder at mest mulig av flyet må være urørt for å bevare historien.
På Svart 3 forsøker vi å bevare så mye som mulig av eksisterende plater, deler og detaljer. Det er et poeng for oss at delene kommer fra den originale Svart 3, og ikke bare er en FW 190 A-3 del. Dersom delen fra Svart 3 er dårligere enn en annen del, men brukbar, velger vi alltid å bruke Svart 3 delen.
Imidlertid må man av og til, for i det hele tatt å få satt sammen flymaskinen, rett og slett lage nye deler. På bildet nederst i dag ser dere cowling-paneler som er nyprodusert, clico'et på og tilpasset, og avventer grunning og klinking før det er ferdig. Ivan har som vanlig levert 100 % kvalitet.
Med dette ønsker vi de trofaste lesere god helg, og velkommen igjen i neste uke for mer Svart 3 nyheter!
No comments:
Post a Comment